Mi smo UBER, a ti?
Ekonomija dijeljenja je ekonomski model unutar kojeg
pojedinci imaju mogućnost posuditi ili iznajmiti imovinu koja je u vlasništvu
nekog drugog.
Tvrtke koje primjenjuju ovaj model najčešće imaju tzv. eBay način
ocjenjivanja, odnosno osobe s jedne i druge strane transakcije se međusobno
ocjenjuju te ostvaruju povjerenje jedan u drugog. Popularnost ovakvih tvrtki
danas ubrzano raste i ljudi sve više iznajmljuju usluge nego što ih kupuju.
Primjer iz prakse su tvrtke kao što su Airbnb, DogVacacay, Coursera, Uber, itd.
Airbnb je američka
zajednica za oglašavanje, otkrivanje i rezerviranje jedinstvenih smještaja u
svijetu, te jedan od najprepoznatljivijih predstavnika ekonomije dijeljenja u
praksi. Nedugo nakon preseljenja u San Franciscu u listopadu 2007., cimeri
Brian Chesky i Joe Gebbia nisu si mogli priuštiti stanarinu za svoj stan u
potkrovlju pa su došli na ideju iznajmljivanja zračnih madraca u svom dnevnom
boravku. U veljači 2008., Nathan Blecharczyk, Cheskyjev bivši cimer, pridružio se kao glavni direktor tehnologije i treći
suosnivač ovog novog pothvata - zvan AirBed & Breakfast odakle naziv
Airbnb potječe. Prvi kupci pojavili su se tijekom Konferencije za
industrijski dizajn kada su sva mjesta u gradu bila rasprodana mjesecima
unaprijed.
Danas ova zajednica broji više od 3 milijuna oglasa u više od 190 zemalja svijeta te više od 200 milijuna korisnika i vrijedi preko 30 milijardi dolara - prilično dobro za par studenata koji na početku nisu imali ni za stanarinu. Smještaji pokrivaju svaki tip ukusa, od dvoraca, špilja, kućica na drvetu do privatnih soba, kuća, stanova i vila. Uz smještaj, Airbnb nudi i ponude za razne aktivnosti, kao što su jahanje konja, kušanje vina, tečaje kuhanja, tečaje šivanja… Budući da nudi inovativni način putovanja i istraživanja gradova za svoje korisnike, svojom cijenom prihvatljiv je za sve one s pustolovnim duhom i za one koji ga još uvijek nemaju, ali imaju želju razviti ga.
Danas ova zajednica broji više od 3 milijuna oglasa u više od 190 zemalja svijeta te više od 200 milijuna korisnika i vrijedi preko 30 milijardi dolara - prilično dobro za par studenata koji na početku nisu imali ni za stanarinu. Smještaji pokrivaju svaki tip ukusa, od dvoraca, špilja, kućica na drvetu do privatnih soba, kuća, stanova i vila. Uz smještaj, Airbnb nudi i ponude za razne aktivnosti, kao što su jahanje konja, kušanje vina, tečaje kuhanja, tečaje šivanja… Budući da nudi inovativni način putovanja i istraživanja gradova za svoje korisnike, svojom cijenom prihvatljiv je za sve one s pustolovnim duhom i za one koji ga još uvijek nemaju, ali imaju želju razviti ga.
A kako najjeftinije a istovremeno najkomotnije do smještaja
nego Uberom? Iako svaki mladi poduzetnik danas voli reći kako je baš njegova
ideja jedinstvena i neponovljiva kao Uber, to najčešće nije tako. Uber,
2009. samo još jedna drugačija poduzetnička ideja, a danas tvrtka koja djeluje
u preko 600 gradova svijeta, primjer je ekonomije dijeljenja i u Republici
Hrvatskoj. Djeluje na sličnom principu kao taksi sustav s time da se vozila
naručuju aplikacijom, a cijena je ponekad i dvostruko manja od one taksi
prijevoznika. Glavna razlika između Ubera i taksi prijevoznika je u tome
da vozači ne moraju imati nikakvu dodatnu licencu osim vozačke te Uber
kao takav ne podliježe zakonskim propisima taksi prijevoznika.
Uber je oduševio kako zaposlenike tako i korisnike upravo zbog njihovog pristupa koji s jedne strane sluša korisnika, a s druge strane štiti zaposlenike. Naime, naša Ivana je prošlog tjedna prolila čaj Uberovom vozaču po autu te joj je za to uredno naplaćeno kemijsko čišćenje istog putem aplikacije. S druge strane, Stjepan koji nas je jučer vozio ispričao nam je kako mu je korisnica dala recenziju kako je pušio cigarete u autu za vrijeme vožnje, dok je prava istina bila kako je zapalio cigaretu ispred auta dok je čekao klijenticu koja je kasnila. Nakon objašnjenja vozača, Uber je isto provjerio s klijenticom koja mu je priču potvrdila te povukla svoju recenziju. Kako vam to zvuči? Ma zakon!
Iako je zbog svoje inovativnosti osvojio kako zaposlenike vozače tako i korisnike, konkurencija je oštro protiv Uberovog djelovanja u Hrvatskoj. Zašto? Pa zato što konkurencija odnosno taksisti uopće ne konkuriraju ovom modernom načinu vozikanja za malu lovu jednima, a za velike pare drugima. Unatoč tome, broj Uberovih korisnika i zaposlenika raste iz dana u dan, a mi još uvijek nismo uspjeli naći nijednu zamjerku Uberu u odnosu na alternativne načine prijevoza - ne slažete se? Podijelite s nama vaše mišljenje i razmišljanje!
Uber je oduševio kako zaposlenike tako i korisnike upravo zbog njihovog pristupa koji s jedne strane sluša korisnika, a s druge strane štiti zaposlenike. Naime, naša Ivana je prošlog tjedna prolila čaj Uberovom vozaču po autu te joj je za to uredno naplaćeno kemijsko čišćenje istog putem aplikacije. S druge strane, Stjepan koji nas je jučer vozio ispričao nam je kako mu je korisnica dala recenziju kako je pušio cigarete u autu za vrijeme vožnje, dok je prava istina bila kako je zapalio cigaretu ispred auta dok je čekao klijenticu koja je kasnila. Nakon objašnjenja vozača, Uber je isto provjerio s klijenticom koja mu je priču potvrdila te povukla svoju recenziju. Kako vam to zvuči? Ma zakon!
Iako je zbog svoje inovativnosti osvojio kako zaposlenike vozače tako i korisnike, konkurencija je oštro protiv Uberovog djelovanja u Hrvatskoj. Zašto? Pa zato što konkurencija odnosno taksisti uopće ne konkuriraju ovom modernom načinu vozikanja za malu lovu jednima, a za velike pare drugima. Unatoč tome, broj Uberovih korisnika i zaposlenika raste iz dana u dan, a mi još uvijek nismo uspjeli naći nijednu zamjerku Uberu u odnosu na alternativne načine prijevoza - ne slažete se? Podijelite s nama vaše mišljenje i razmišljanje!
Jedan manje poznat primjer ekonomije dijeljenja je tvrtka VizEat.
Priča kreće ovako: za vrijeme svog puta u Peru, Jean Michel je upoznao lokalnu
obitelj koja ga je pozvala kod sebe doma na večeru. Za to vrijeme, Camile je živjela
u Aziji i tamo istraživala lokalnu kulturu i hranu. Nakon što su se upoznali i
shvatili da dijele istu strast prema autentičnoj lokalnoj hrani, odlučili su
stvoriti platformu koja bi povezivala turiste koji se žele družiti i iskusiti
lokalnu hranu s lokalnim stanovnicima koji im žele pripremiti tradicionalnu večeru.
VizEat okuplja 20 000 domaćina i 150 000 VizEatera te je dostupan u preko 130 zemalja svijeta od kojih je i
Hrvatska na popisu s desetak domaćina
koji u svojim menijima nude jela poput purice s mlincima, fuža s tartufima i fritula.
IZVORI:





Poštovane kolege i kolegice, slažem se u potpunosti sa Vama kako je Uber uvelike snizio cijene svih taxi-a u Hrvatsoj, te tako doprinio bržoj, jeftinijoj, ali ujedno i kvalitetnijoj usluzi prijevoza, medutim postavlja se pitanja fer tžišne utakmice, te tko na kraju gubi, a tko dobiva dovođenjem Ubera u Hrvatsku? Dok taxi prijevoznici moraju plaćati doprinose, licence, te sve ostalo što ih slijedi, kako to Uber nemora, te je li to dopustivo i pravedno s druge strane?
OdgovoriIzbriši
IzbrišiSlažem se da Uber na neki način narušava "fer tržišnu utakmicu " . Ali tu se onda postavlja pitanje šta je fer tržišna utakmica? Po mom mišljenju, pojava Ubera(i sličnih kompanija) je prirodni tok civilizacije i napretka tehnologije te tržišne strukture.
Početkom 21.stoljeća su USB stickovi gotovo izbacili kazete, cd-ove itd. sa tržišta. Zar su regulatorna tijela tad trebala "prisilno usporiti" broj proizvodnje USB stickova ?
Nadam se da shvaćate moju logiku , i da shvaćate da je pojava Ubera potpuno prirodni moment u razvitku tržišta i tehnologije.
Smatram da je sve veći porast tvrtki koje u svom poslovanju primjenjuju princip ekonomije dijeljenja pozitivna stvar za potrošače, budući da koristeći se njihovim uslugama plaćaju manje nego prije za istu uslugu. No, također se ove iste kompanije nameću kao velika konkurencija za postojeće tvrtke koje je primjenjuju jednaki princip, kao što su: taksi prijevoznici i hoteli, te im tako uzimaju kupce. No, smatram također da u ovome kao u gotovo svemu drugome je onaj tko se može dobro prilagoditi, preživi. U današnjem globaliziranom svijetu koji je ubrzan, ovo je pravilo koje postoji u svim sferama života, uključujući privatne i poslovne sfere. Tako i u ovom primjeru. Danas one tvrtke koje u svom poslovanju primjenjuju princip ekonomije dijeljenja, opstaju i mogu se očuvati na tržištu.
OdgovoriIzbrišiPoštovane kolege,
Izbrišidrugim dijelom vašeg komentara se samo možemo složiti. "onaj tko se može dobro prilagoditi, preživi." bit cijelog blog-posta ste saželi u nekoliko riječi.
Slažemo se s vama da Uber ima puno više prednosti od taxi prijevoznika i da je svakako popularniji i bolji od taxija, ali se također slažemo s komentarom grupe LexAgrokor da na tržištu nije pravedna utakmica. Međutim, danas ljudi, počevši od nas samih, gledaju kako mogu proći što jeftinije za isti ili sličan proizvod ili uslugu bez obzira na to je li to pravedno i zakonito ili nije.
OdgovoriIzbrišiTim Društvo
U pravu ste. Mi također smatramo da je u današnjem svijetu cijena glavna odrednica potražnje za nekim dobrom ili uslugom.
IzbrišiNeosporna je činjenica veličine zajednice Airbnb-a i svakodnevnog rasta iste. Međutim svojom veličinom povećavaju svoj utjecaj na lokalnu ali sve više i više i na globalnu zajednicu. U pozitivnom smjeru ali isto tako u negativnom. U San Franciscu je Airbnb uzrokovao rast cijena nekretnina, što posljedično tjera neke od njegovih stanovnika, dalje od centra grada. Nadalje, mnogi domaćini iz New Yorka (ali i drugih američkih gradova) krše nekoliko zakona koji se tiču iznajmljivanja, što je bilo predmetom medijski dobro praćenih sudskih slučajeva. Tom Slee je uvjerljivom analizom, pregledao je nekoliko tisuća Airbnbevih oglasa u New Yorku i pobio Airbnbevu tvrdnju o individualnim korisnicima koji zarađuju malenu sumu pokazavši da čak 40% ukupnih prihoda u New Yorku zapravo dolazi od domaćina s velikim smještajnim kapacitetima.
OdgovoriIzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiSvaki poslovni model ima prednosti i nedostatke, to se podrazumijeva. Jasno da tako i AirBnB ima svoje negativne strane. Ljudi vođeni pohlepom će i ovakav poslovni model iskoristiti za svoje profitiranje. Međutim, trebamo gledati omjer pozitivnih i negativnih činjenica.
IzbrišiMi osobno smatramo, da broj prednosti koje AirBnB donosi daleko nadmašuje broj nedostataka.
Na kraju krajeva, zasigurno će i Vama sljedeći put kad rezervirate putovanje, prva stanica za naći smještaj biti Air BnB :)