VELIK SI KOLIKO SE OSJEĆAŠ VELIKIM

"The way I see it, you are as big as you feel" iliti "Velik si koliko se osjećaš velikim". 
Ako je  Stuart Mali bio crtani film vašeg djetinjstva onda se sjećate ovog kratkog ali slatkog citata. A i ako nije, mi ćemo vam u nastavku kroz nekoliko primjera pokazati kako nekad i mali potrošači mogu biti veći od najvećih kompanija.



Nezadovoljstvo previsokim cijenama, tretmanom, neetičnim ponašanjem poduzeća, potrošači nastoje „spriječiti“ takozvanim bojkotom. Potrošači se kolektivno udružuju te odbijaju kupnju određenih proizvoda ili korištenje određenih usluga te na taj način izražavaju svoje zadovoljstvo, nadajući se promjenama i ostvarenju vlastitih ciljeva. Uz to, nastoje što više ljudi navesti da slijede njihov primjer, u nadi da će organiziranu „akciju“ poduprijeti što više građana. Iako zvuči kompleksno i ponekad je ono zamišljeno teško izrealizirati,  u praksi se ovakav bojkot pokazao prilično uspješnim.



Međunarodna mreža akcije o hrani za bebe iliti IBFAN, osnovana je 1979. godine i istog trena omogućila je različitim aktivističkim skupinama poziv na bojkotiranje proizvoda tvrtke Nestle zbog neodgovornog marketinga formule mlijeka za bebe koja krši International Code of Marketing of Breast milk Substitutes. Nestle je također kritiziran za upotrebu palminog ulja i ne označavanje GM sastojaka. Od tada do današnjeg dana, različite aktivističke grupe pozivale su javnost na bojkot Nestlea. Taj bojkot u kratkim pauzama traje već gotovo pola stoljeća.

Nestle je danas prisiljen mijenjati komunikaciju i na svojoj internetskoj stranici i reklamnim materijalima objavljivati informacije kako je majčino mlijeko ipak zdravije od njihove mliječne formule. Međutim, Nestle sustavno i dalje krši pravilnik u zemljama koje nemaju uspostavljene stroge kontrole i mehanizme praćenja kršenja ovakvih zakona. Kompanija tako iskorištava slabosti pojedinih, često siromašnih zemalja, s ograničenim pristupom čistoj vodi i sredstvima za financiranje kupovine mliječne formule i tako krši temeljna ljudska prava djece i majki.



Uz bojkot potrošača, adbusting je također jedan od načina na koji se može izraziti nezadovoljstvo potrošača  određenim poduzećem.  Želeći i tražeći promjene, potrošači nastoje iskritizirati poduzeće kojim su nezadovoljni,  pa se tako uzima ime, logo ili neka izjava poduzeća, koja se želi prikazati na satiričan i ironičan način, ismijati poduzeće, a sve u svrhu nastojanja da se postigne promjena koja bi otklonila njihovo nezadovoljstvo. Potrošači vjeruju kako poduzeća, koja ne žele izgubiti stečenu reputaciju u društvu, njihove „poruke“ zamjećuju te su na promjene ipak spremna.



Jedan od poznatijih primjera adbustinga je vezan uz kompaniju L'Oreal. Naime, kompanija je snažno kritizirana za pokuse i testiranja vlastite kozmetike na životinjama. Pritisak je bio vršen od strane udruga za zaštitu životinja, među kojima je najpoznatija PETA. Od straha narušavanja reputacije, ali i zbog odluke Uprave same kompanije, L'Oreal je krenuo drugačijim, pozitivnim putem te čini sve da smanji broj testiranja vlastitih proizvoda na životinjama. Poboljšanje je bilo jako brzo vidljivo, te je PETA čak priznala napor kojeg L'Oreal ulaže da popravi svoje poslovne procese te „skine mrlju“ sa svoje poslovne etike.


Da ima još dug put ispred sebe, govori i činjenica da se njihovi proizvodi ipak i danas u pojedinim zemljama testiraju na životinjama. To je slučaj u Kini, gdje postoji čak zakonska podloga da se kozmetički proizvodi moraju obavezno testirati na životinjama. Neupitno je da će zbog toga aktivističke skupine i organizacije za zaštitu životinja i dalje vršiti pritisak na L'Oreal. 

Ova dva primjera trebala bi biti svakome od vas jasan dokaz kako ako ste dovoljno ustrajni u svojim ciljevima, sve možete postići i kako koliko god vam se neke stvari činile nemoguće, i vi, kao mali čovjek, iste možete ostvariti.

Primjedbe

  1. Danas se na tržištu nudi mnogo proizvoda koji ne zadovoljavaju potrebe potrošača bilo zbog cijene bilo zbog drugih karakteristika. Društvo je postalo svjesno koliko je društvena odgovornost važna pa se nastoji kroz zajedničke aktivnosti dodatno upozoriti na neetična ponašanja poduzeća. Primjer bojkota Nestle proizvoda dokaz je da poduzeća trebaju društveno odgovorno ponašanje ugraditi u korporativnu kulturu. Poduzeće Nestle je promijenilo pristup u smislu komunikacije s potrošačima (majčino mlijeko ipak zdravije od njihove mliječne formule), no smatramo da bi društvo i dalje trebalo raditi pritiske na to poduzeće upravo zbog toga što Nestle iskorištava regulatorne nedostatke slabije razvijenih zemalja. Nestle ulaže puno truda u informiranje i poboljšavanje odnosa s javnošću, no smatramo da je problem puno dublji i da bi poduzeće trebalo početi od etičnog i odgovornog.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala Acta_team na komentaru. :) Drago nam je da smo vas naših postom potaknuti na dodatno razmišljanje o bojkotima, a posebno poslovanju tvrtke Nestle. Odlično ste ukazali na njihove postojeće probleme s kojima se tek trebaju suočiti. Vjerujemo kako njihovi postupci idu u smjeru društveno odgovornog poslovanja čiju su važnost itekako osvijestili.

      Izbriši

Objavi komentar

Popularni postovi